الخميس، 17 ديسمبر 2009

الخبيزه

                                        
          الــخبيـــزة
          ـــــــــــــــــــــــــــ





هنعمل بقى خضار انهردة انا فى العادى اكلنا كلو خضار بجد لان جوزى تقليدى مش بيحب التنوع غير مرة يعنى بس اساسى الخضار عندنا فطبعا انا اقولكم على شويه خضار انا اتعلمتها لما اتجوزت لانو بيحبها
 نبدا بالرحمن




بصو يا بنات الخبيزة دة بجد افيد من السبانخ والله هى بجد جميلة انا مكنتش بحبها بس بجد بدات اكلها وانامش بعملها غير مرة واحدة للاسف فى موسمها الشتوى ولأن العلم الحديث اكتشف انها لها فوائد عديدة في حماية القلب والشرايين ووقايتهما من الأمراض القلب وبعدين مش هقول تانى التكنيك ونفس الحلو فى طبخها




المقادير




شوربة لحمة ضانى او بط ( شوربه دسمه المهم )




نصف كيلو خبيزة هم حزمتين




حزمة كزبرة خضرا+حزمة سلق +ربع حزمة شبت + فصين توم + بصلة




نجيب ورق الخبيزة نقطفو زى بظبط الملوخية وبعدين نغسلها كويس جداااااااا وشوية ونشفها ونكون طبعا غسلنا بقيت الخضرة نحط جميع المقادير السابقه فى حلة وبعدين نقلبها على النار هنلاقى مية نزلت منها نرمة المية دة ونضيف معلقة سمنه ونقلب حلو( الى بيتعب من الحديد الكتير فى الاكل يخدها غلوةعلى النار ) تضرب في الخلاط مع الشوربة الباردة نص ضربة لحسن تبقى عصير خبيزة او نستعمل المفراك الى هى مصفة الطماطم بتاعت زمان بس العلم تتطور يا عبلة




وبعدين نحطها على النا ر وأثناء الغليان يضاف كمية الارز المسلوقً ثم نتركها لتغليهى غلوتين ونطفى اذا مش عوزة تحطى رز فيها ممكن تعملى رز ابيض عادى جنبها انا بعمل كدة وكدة .ونستعد لعمل التقلية توم مدقوق كزبرة ناشفه وسمنه نضيف التقلية أثناء الغليان على الخبيزة ونتركها بعد ذلك تغلى حتى يتم النضج ويصبح سمكها معقول. (انا بحس انها عملة زى الملوخية التقيلة بجد) بس بجد بتبقى واو وطعمها تحفه




و تحمرى الفراخ او البط او اللحمة جنبهم بس بجد بتبقى رهيبه والله وحلوه




بالهنا والشفا






ليست هناك تعليقات: